غير مصنف

مقبرة الموت ج1 قصة رعب مخيفة ومرعبه عن لعنة الفراعنة

كلنا يبحث عن المال ويريده بشدة , كلنا نعمل من أجله ومن أجل توفير حياة كريمة ولكن هناك بعض البشر , لا يهتمون من أين سيحصون عليه ولا ما مصدره حرام أم حلال , واليوم أقدم لكم قصة صديقان كانا يبحثان عن الأثار الفرعونية بالمقابر ولكن المقبرة تحولت لمقبرة جدا وللرعب وجوه كثيرة جدا ومرعبة

مقبرة الموت المخيفة

 

كان عزت وسامي أصدقاء من زمن الطفولة , بينهم عشرة طويلة فهما كالأشقاء أو أكثر ,  كانت أحوالهما غير مستقرة ماديا ويعانون قليلا من البطالة , عزت كان يعمل بالبناء والنقاشة وقد تزوج في شقة والدته البسيطة بعد وفاتها وأنجب بنتين وولد.

جدتي الملبوسة قصة رعب حقيقية من العراق بقلم د/منى حارس

أما سامي فكان يعمل في ورشة لتصنيع الألوميتال , وغير متزوج لأنه لا يملك شقة وإنما يعيش في حجرة فوق سطح منزل قديم , جلس عزت وسامي على قهوة صغيرة في أخر الحارة التي يسكنان بها , إعتادوا أن يجلسوا عليها أوقات طويلة ليحكوا عن أحوالهما ومشاكلهم.

 

الحلم الذي غير مجرى الحرب العالمية الأولى

قال عزت : أنا مش عارف أعمل إيه في مصاريف العيال والمدارس اللي مش بتخلص , كل يوم طلبات وكمان الواد ابني اللي لازم يعمل عملية اللوز اللي كل شوية يشتكي منها دي.

رد عليه سامي : الناس حالها بيتغير وإحنا لسة في نفس الحال من سنين .

ضحك عزت ورد عليه قائلآ: حالهم بيتغير إزاى يعني هيلاقوا كنز مثلاً.

رد عليه سامي مستغرباً: عرفت إزاي أنهم بيلاقوا كنز.

المنزل المظلم

قال عزت: انت لسة بتفكر في الحاجات دي برضه يا عم , ده كلام ناس مجانين مقابر إيه اللي بيفتحوها ويلاقوا كنز , وكلام من ده متصدقش دي تخاريف , بيحاولوا يصدقوها عشان يبقا عندهم أمل.

رد سامي عليه : بيقولوا في المنطقة اللي جنب المقابر فيه بيوت لقوا تحتها مقابر للفراعنة ولقوا فيها خير كتير ودهب وصحابها بقوا أغنيا.

عزت : كلام وحواديت الناس بتحكيها ومحدش عارف الحقيقة ايه.

سامي : نفسي الواحد يلاقي حاجة ذى دي ويتنقل ناقلة تانية يااااه .

عزت: أنا هروح أحسن قبل ما أصدق سلام.

سامي : سلام يا صاحبي وبكره أشوفك.

ذهب سامي إلى الحجرة التي يسكن بها فوق السطح,  وأخذ يعد لنفسه كوب من الشاي ومازال هذا الموضوع يشغله , ويأخذ عقله وتفكيره وقال وهو يحدث نفسه : يا سلام لو ألاقي مقبرة من دول أفتحها وألاقي فيها كنز يغير الدنيا دي وليه لأ ياما ناس لقت وإتغير حالها .

 

عبدة الشيطان

ذهب  سامي إلى النوم بسرعة من شدة التعب والإرهاق الشديد طةوال اليوم في العمل يقف على قدميه ورأى في المنام , أنه في مكان كبير حوائطه من ذهب وهناك أشخاص يشبهون الفراعنة بملابسهم وأشكالهم المتميزة , يحيطون بملك كبير يجلس على العرش الذهبي وعندما ذهب سامي إليه ليسأله عن كل ذلك نظر إليه الملك نظرة أرعبته ,  فأسرع من أمامه وهو يبحث عن الباب ليخرج وفجأة وجد الحائط قد غطته الدماء , قام سامي مفزوعآ من النوم على صوت المنبه الساعة السابعة ليستعد للخروج إلى عمله.

 

وأثناء عمله في الورشة سمع أحد العمال يحكي عن أسرة , وجدت تحت بيتها مقبرة فرعونية وفتحتها وأخذت ما فيها من ذهب وتماثيل , وأشياء ثمينة وكل ذلك دون أن يشعر بهم أحد , وتركوا المنطقة ورحلوا. سمع سامي هذا الكلام وسأل العامل : كانوا ساكنين فين بالظبط يا عم جمال الناس دول.

 

رد عليه عم جمال قائلآ: هناك ورا المقابر اللي في المنطقة اللي قدامنا. أخذ سامي يفكر في هذا الكلام الذي قاله عم جمال ..

ويقول في نفسه : انا أحلم بالمقبرة وبعد كده أسمع الحاجات , دي عن المقابر والدهب والفلوس كل ده بيأكد لي أن كلامي صح الصح,  واني لازم أفكر في الموضوع بجد. بعد إنتهاء عمل الورشة,  ذهب سامي لصديق عمره عزت ..

وقال له أنه سوف ينتظره على القهوة لحين انتهاء عمله ليأتي له هناك.

 

 

انتهى عزت من عمله وذهب إلى سامي على القهوة .

سامي : كل ده تأخير يا عم عزت ده انا مستنيك على نار فيه حاجة , مهمة عايز أقولها لك

رد عليه عزت بسرعة : قلقاني فيه ايه

سامي: سمعت أن فيه ناس لقوا مقبرة تحت بيتهم وفتحوها ولقوا فيها دهب , وتماثيل وبقوا أغنياء رد عليه عزت : مفيش فايدة في احلامك دي فوق , بقا مقبرة ايه شوف أكل عيشك أحسن .

رد سامي : وحياتك كل الناس في الورشة بتتكلم عن الموضوع حتى المكان اللي قلت لك عليه عند المقابر قال عزت : وبعدين يعني احنا هنعمل ايه

سامي : هنعمل زيهم رد عزت : ازاى يعني ؟

سامي : فيه بيوت قديمة كتير في المنطقة دي صحابها سبوها من زمان لأنهم خايفين من المقابر , هنشوف حد منهم نشتري منه البيت وبعد كده نفحت تحت البيت , وأنا متأكد أننا هتلاقي المقبرة اللي هتحولنا لبشوات وهنعوض اللي فات ههههه

عزت: وايه اللي يخليك متأكد يعني مش فاهم ..

رد عليه وهو يخفض صوته …حلمت حلم وجاتلي الإشارة يا سيدى إرتحت دلوقت , المهم جهز نفسك بقى علشان نبدأ..

رد عليه بتوتر وهو بيحاول يخفض صوته : إنت شكلك هتودينا في داهية يا صاحبي بس مش هقدر أقولك لا , أحنا طكول عمرنا في الخير والشر مع بعض ..

شربا الشاي وهما يستعدان لما سوف يقومان به وكيف سينفذون وما الذي سيجدونه هناك وما الذي ينتظرهم يا ترى ….

 

لو عندك قصة رعب تو موقف غريب مريت به أو حد من أصحابك ابعتهلنا على بريد صفحة للرعب وحوه كثيرة بقلم د منى حارس وأحكلنا إللي حصل معاك وأذكر أسم بلدك …

يتبع

مني حارس

طبيبة بيطرية وكاتبة وعضو اتحاد كتاب مصر اهم الاصدارات رواية لعنة الضريح- قرين الظلام- متجر العجائز- قسم سليمان- لعنة الارواح- جحيم الأشباح - نحن نعرف ما يخيفك - ساديم - رسائل من الجحيم - المبروكة - مقبرة جلعاد - ابنة سراحديل- رعب التجربة الأمريكية - سجلات عزازيل- جمعية قتل الرجال - رحيل- الأرملة السوداء- اللعنة - قلادة الجحيم- عدلات وحرامي اللحاف - كيف تعتني بحيوانك الأليف

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى