قصص أطفال

3 قصص أطفال من أجمل ما يكون لا تفوتهم على صغارك

تعتبر قصص الأطفال هي شكل تقليدي للغاية من أشكال رواية القصص، وذلك لأنها تُسرد على مسامع الصغار وهم في سريرهم يستعدون للنوم.

وقصص أطفال اعتبرت على مدى طويل من الدهر وسيلة تأسيس واضحة في العديد من العائلات، علينا أن نعلم أن سرد قصص أطفال قبل النوم تعود بفوائد عديدة للأهل وللأطفال أيضا.

القصـــــــــــــــــة الأولى:

كان فيه ملك وحش عايش في اليمن اسمه أبرهة الأشرم أو أبرهة الحبشي، الراجل ده كان بيكره الإسلام والكعبة كره شديد.

قام أبرهة بنى كنيسة شكلها زي الكعبة بالظبط، وطلب من الناس إنهم يطوفوا بيها ويروحوا لها زي الكعبة المشرفة اللي في مكة، واللي بيروحلها ملايين كل سنة عشان يعبدوا ربنا سبحانه وتعالى، بس الناس رفضت ومحدش راح كنيسة أبرهة خالص.

غضب أبرهة زاد والحقد كبر جواه، فـقرر إنه يجهز جيش قوي من الأفيال عشان يهدم الكعبة.

لما أبرهة وصل بالجيش بتاعه عند الكعبة، الأفيال وقفت ومتحركتش أبداً، ورفضت إنها تهدم الكعبة، وده بقدرة ربنا سبحانه وتعالى.

ربنا بعت طيور كانت شايلة في رجليها حجارة عشان تضرب جيش أبرهة وتقتلهم، وفعلاً جيش أبرهة اتهزم وربنا حمى الكعبة.

القصة دي حصلت في السنة اللي اتولد فيها نبينا الكريم “محمد” صلى الله عليه وسلم، فميلاده كان خير ورحمة للعالمين كلهم.

العبرة من الحكاية يا صغاري:

  • ربنا بيحمي الأماكن المقدسة من أي خطر بيحاول يوصلها من الناس الحاقدة على الإسلام.
  • ربنا عمره ما بينصر الظالمين وبيخليهم يتغلبوا، وبينصر المظلومين.
  • كل المخلوقات بتطيع ربنا سبحانه وتعالى وبتعبده.

اقرأ لصغارك مزيدا من قصص أطفال من خلال: قصص أطفال قبل النوم عمر 3 سنوات بعنوان شجرة التفاح وشجرة الزيتون

القصــــــــــــــــــة الثانيـــــــــــــــــــة:

في يوم كانت فيه الشمس طالعة وحلوة، كانت نملة صغننة شغالة بجد وبتلم أكل عشان تستعد للشتا، وهي ماشية وشايلة حباية قمح ورايحة بيها على بيتها اتكعبلت ووقعت في مجرى مية.

النملة حاولت تطلع بس التيار كان شديد أوي، في اللحظة دي عصفور صغنن كان معدي فوق النملة وشافها وهي بتصارع عشان تعيش.

العصفور قرر إنه يساعد النملة، فراح شال ورقة شجر صغيرة بمنقاره ورماها جنب النملة؛ النملة طلعت بسرعة على الورقة واستخدمتها زي مركب عشان متغرقش.

النملة شكرت العصفور على مساعدته، وقالت له: “عمري ما هنسى جميلك ده”.

الأيام عدت، وفي يوم جه صياد للغابة وحاول يصطاد العصفور، النملة شافت الصياد وهو بيجهز السهام بتاعته عشان يضرب بيها، فجِريت بسرعة وعضت رجله، الصياد حس بوجع جامد وتركيزه راح منه، وده كان سبب في فرصة للعصفور إنه يطير ويهرب.

اقرأ لصغارك مزيدا من قصص أطفال من خلال: قصص أطفال مكتوبة قصيرة مليئة بالعبرة والدروس القيمة بالحياة

القصـــــــــــــــــــة الثالثـــــــــــــــــة:

حكاية الشجرة والصبي (بالعامية المصرية)…

في غابة بعيدة، كانت فيه شجرة ضخمة بس لسه صغيرة في السن، وكانت صاحبة لولد صغير بييجي يلعب تحت ضلها كل يوم.

الولد ده كان بيتسلق الفروع بتاعتها، وبياكل من الثمر بتاعها، وبيتبسط وهو بيلعب جنبها، ومع مرور السنين، الولد كبر وبَعِد عن الشجرة.

الأيام عدت والشجرة كانت واحشاها الولد ده أوي، لحد ما جه في يوم وقالها: “أنا محتاج فلوس عشان أشتري حاجات جديدة”، الشجرة ردت عليه: “معنديش فلوس، بس ممكن تاخد الثمر بتاعي وتبيعه”، الولد عمل كده ومشي.

الوقت مر والولد رجع تاني بعد سنين، قال للشجرة: “عايز أبني بيت”، الشجرة قالتله: “ممكن تاخد من الفروع بتاعتي عشان تبني بيتك”.

الولد خد الفروع ومشي، وفي كل مرة بيرجع، كانت الشجرة بتديله أكتر، لحد ما متبقاش منها غير الجذع بس.

وفي الآخر خالص، رجع الولد وهو راجل عجوز، وقالها: “أنا عايز مكان أستريح فيه”، الشجرة ردت عليه: “ممكن تقعد على الجذع بتاعي وتستريح”، وفعلاً قعد الراجل العجوز جنب الشجرة وافتكر أيام طفولته.

اقرأ لصغارك مزيدا من قصص أطفال من خلال: قصص أطفال بعنوان الفراشة الصغيرة ورحلة البحث عن السعادة

وأيضا/ قصص أطفال مترجمة pdf بعنوان The Little Rabbit and the Magic Carrot

ولا يمكننا ألا نزكي: قصص أطفال مترجمة بعنوان The worker bee and the sad flower

ريم إبراهيم

أعمل ككتابة محتوي مختص في القصص في موقع قصص واقعية منذ 5 اعوام وشاركت بأكثر من 1500 قصة علي مدار سنين عملي.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى