قصة أميرتي

قصة أميرتى الحلقة السادسة و العشرون

قصة أميرتى الحلقة السادسة و العشرون

قصة أميرتى الحلقة السادسة و العشرون

الحلقة السابقة : قصة أميرتى الحلقة الخامسة و العشرون

دخلت هاله الى المطعم الراقي الذي ينتظرها فيه باسل و كانت ترتدي فستانا وردي اللون و تركت شعرها منسدلا و وضعت ملمع للشفاة و كانت تشعر بالسعادة ممزوجة بالخجل فها هي ستقابل حبيبها
و أرتسمت على شفتيها ابتسامة رقيقة عندما وجدت باسل يجلس على أحدى الطاولات و عندما رآها وقف ليستقبلها و هو يبتسم ابتسامة مليئة بالعتاب …………………………..

في منزل شريف كان يحاول أقناع والده الغاضب بزواجه من هاله:
شريف:يا بابا هاله خريجة آداب و خلاص اتعينت معيدة في الجامعة و أنت بنفسك أتعاملت معاها و عرفت أخلاقها
صلاح:يا ابني الجواز مش بس بالتعليم في اعتبارات تانيه
شريف:زي أية؟
صلاح:الجواز مش اتنين بس الجواز بيبقى عيلتين بيندمجوا في بعض
شريف:و هي ايه ذنبها ان باباها و مامتها اتوفوا؟
صلاح:شريف …. هاله مش مناسبة ليك اجتماعيا وعيلتها مش من مستوى عيلتك
شريف:بس يا بابا انا بحبها
صلاح:و أنا مش موافق
شريف وهو ينظر بتحدي الى والده:و أنا هتجوزها سواء حضرتك وافقت أو رفضت

غادر شريف المنزل بينما ظل والده يفكر كيف يبعد هاله عن ابنه الوحيد ……………………

اقتربت هاله ببطء من باسل الذ اقترب منها و عيناه مليئتان بالحب:
باسل:أعمل فيكي ايه؟
هاله بخجل:أزيك يا باسل؟
باسل:يااااااااه هو اسمي حلو كده , تعرفي ده أول مره تندهيلي باسمي
هاله:بجد؟
باسل:تعالي اقعدي الأول
جلست هاله في الكرسي المقابل لباسل و وضعت يدها برقة أسفل ذقنها و ظلت صامته تتابعه بعينيها
باسل:ليه؟
هاله:ليه ايه؟
باسل:ليه هربتي مني؟
هاله:انا هربت من الموقف اللي اتحطيت فيه
باسل:أرجوكي سامحيني عن اللي حصل يوميها
هاله:انت ملكش ذنب , أنا اللي حظي كده
باسل:صدقيني كل ده هيتغير
هاله:أنا أتعينت في الكلية
باسل:ألف مبروك يا دكتور
هاله و هي تضحك:الله يبارك فيك
باسل:لو تعرفي بحب ضحكتك قد ايه !!
هاله:للدرجه ده؟
باسل:أنا بحبك يا هاله … حبيتك من لحظة ما فتحت الباب لقيت أجمل بنت واقفة بتبصلي و عينيها كلها طيبة و قلق و خوف … بحبك لما بتتكلمي … بتضحكي … حتى و انت دموعك بتنزل … ساعات كنت بغير من محمد و بيبقى نفسي أخبيكي منه … بس كنت بقول يمكن تكوني معجبه بيه
تعرفي يوم حفلة عيد ميلاد ماما لما نزلتي من السلالم أتأكدت أنك هتكوني مراتي في يوم من الأيام
هاله:أنا أكيد بحلم
باسل:انا عايزك تحلمي علطول و أنا هحققلك كل أحلامك
هاله:تعرف اول مره شوفتك فيها حسيت أني غرقت جوه عينيك … بجد … مكنتش حاسه بأي حاجه غير أنك بتبصلي … بس قلت يمكن خفت منك عشان كان أول مره أتقدم لوظيفة
باسل:و امتى حسيتي انك بتحبيني؟
هاله و وجهها يحمر خجلا:يوم ما كنت بتلعب بلاي استيشن مع محمد كنت ببصلك و أنا قلبي بيدق جامد و ساعتها عرفت ان هو ده الحب
باسل:أنا عايز آخدك و أطير بيكي بعيد
هاله ضاحكة:هتوديني فين؟
باسل بشوق بالغ:على أقرب مأذون
هاله:مش بسرعة كده
باسل:ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بقالي سنة بدور عليكي و تقوليلي بسرعة !!!!!!!!
هاله:أصلي بحضر للماجستير و كمان بشتغل
باسل:الشغل انسيه خالص و الماجستير بعد الجواز أعمليه براحتك
هاله:بس أنا عايزة أشتغل
باسل:ليه بس تتعبي نفسك أحنا نتجوز و مش هتحتاجي أي حاجه
هاله … صمتت وهي تفكر … هل زواجها بهذه السرعة صوابا ام خطأ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وصل شريف النادي ليجلس مع صديقه احمد:
أحمد:مالك يا معلم
شريف:مفيش
أحمد:عليا برده
شريف:أبويا يا سيدي
أحمد:عملك ايه ؟
شريف:مش عايزني اتجوز هاله
احمد:هاله بتاعت الكلية؟
شريف:ايوة
احمد:متزعلش مني يا شريف ابوك معاه حق
شريف:معاه حق في ايه؟
أحمد:يا ابني البنت سوري يعني على قدها اوي وانت عيلتك كلها مراكز و مستويات عاليه
شريف:يا احمد انا بحبها و بعدين ده محترمة و متفوقة و أجمل بنت عرفتها في حياتي
أحمد:للدرجه ده؟
شريف:و اكتر
احمد:و اللي يخليك تتجوزها !!
شريف:اديله اللي هو عايزه
نظر أحمد الى شريف نظره ممتلئه بالخبث ………..

الحلقة التالية : قصة أميرتى الحلقة السابعة و العشرون

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

إغلاق